Planszówki na Dzień Matki - top 5
Dzień Matki nadchodzi wielkimi krokami, a Ty jeszcze nie masz nic dla swojej rodzicielki? Może by tak gra planszowa? Planszówki obecnie są tak różne, że dla każdej matki znajdzie się coś ciekawego.

Moja kolekcja nie jest jeszcze specjalnie duża, więc wiele gier czeka na ogranie przeze mnie. Jednak mam już na koncie kilka tytułów, które można polecić na prezent dla mam. Jeżeli jeszcze nie masz prezentu to moje TOP 5 gier dla matek prezentuje się następująco. 

Planszówki na Dzień Matki - top 5


1. Wsiąść do Pociągu: Europa, zmieni matkę w stratega


Wsiąść do Pociągu: Europa to gateway idealny. Dostajemy grę prostą w zasadach, ale pozwalającą odkryć mnogość możliwości współczesnych gier planszowych. Osoby, które do tej pory grały w chińczyka doznają szoku widząc wielką planszę, plastikowe wagoniki i liczne karty. To była jedna z moich pierwszych gier i po prostu zaraziła mnie na dobre.

Dlaczego Wsiąść do Pociągu: Europa to dobra gra dla mam? Moja mamuśka jest żywo zainteresowana planszówkami, ale gdy przychodzi do grania to woli popatrzeć z boku i zająć się czymś innym. No chyba, że na stół trafia Wsiąść do Pociągu. Wtedy nie ma zmiłuj i zaczyna się twarda rozgrywka. Niczym PKP walczące z innymi przewoźnikami idzie po trupach do celu. To już nie zwykła zabawa, ale poważna strategia, ciężkie decyzje i brutalna walka na mapie. Tak, w tej grze można doświadczyć dość sporych emocji. Wydaje mi się, że Wsiąść do Pociągu: Europa jest dobrą grą na każdą okazję. Tym bardziej jeżeli taki prezent ma pokazać komuś świat współczesnych planszówek.

Moja recenzja gry Wsiąść do Pociągu: Europa

Planszówki na Dzień Matki - top 5


2. Kanagawa dla mam lubiących sztukę


Szukając gry planszowej dla mamy warto patrzeć na tytuły uznawane za ładne. Kanagawa zdecydowanie jest taką produkcją. Już pudełko pokazuje nam, że mamy do czynienia z grą atrakcyjną wizualnie. Piękna oprawa wskazująca na powiązania ze sztuką nie kłamie. W grze tej wcielamy się bowiem w japońskich malarzy biorących nauki u wielkiego mistrza. Zadaniem gracza jest pozyskanie jak największych umiejętności oraz  stworzenie jak najpiękniejszego obrazu.

Każdy element Kanagawy cieszy oko. Mamy tu piękne grafiki, drewniane imitacje pędzli w naczyniach na farbę czy niesamowicie pomysłową drewnianą planszę w postaci rozwijanej maty. Kanagawa może się na pierwszy rzut oka wydawać grą skomplikowaną, ale każdy raczej szybko złapie zasady i zacznie się dobrze bawić. Kanagawa trafiła do naszego domu jako prezent dla mojej żonki. Gra okazała się trafionym prezentem i bardzo często gościła na naszym stole.

Moja recenzja gry Kanagawa

Planszówki na Dzień Matki - top 5


3. Niezłe Ziółka, czyli mały ogródek w torebce


Dobrym pomysłem na Dzień Matki może być mała gra, którą obdarowana będzie mogła mieć zawsze przy sobie. Tak wiem, że do damskiej torebki zmieści się wiele, ale w małym pudełku też można znaleźć sporo zabawy. Niezłe Ziółka ucieszą każdą matkę lubiącą tematy ogrodnicze bądź związane z ziołami właśnie.

Mała karcianka polega na uprawie ziół. Gracze prowadzą ogrody i starają się wyhodować jak najlepsze prywatne zbiory. Twórcy zastosowali ciekawą mechanikę, w której gracze będą sprawdzać swoje szczęście. Niezłe Ziółka to mała karcianka, ale serwująca sporo zabawy. Oprócz kart potrzebnych do gry wydawca zadbał również o kartoniki z opisami ziół występujących w grze. Ot, taki miły dodatek edukacyjny. Niezłe Ziółka często wędrują z nami w plener. Łatwo je ze sobą zabrać i świetnie się spisują na piknikowym kocyku.

Niezłe Ziółka i inne małe karcianki na piknikowy kocyk


Planszówki na Dzień Matki - top 5

4. Sagrada oczaruje swoim pięknem


Wyłożeniu Sagrady na stół zawsze towarzyszą głosy zachwytu. Jeżeli ktoś widzi tę grę pierwszy raz to szybko wyrazi swój zachwyt kolorowymi kostkami i szklanymi znacznikami. Projekt tej gry to prawdziwa sztuka i pokaz czystego piękna. Nie ma się co dziwić, ponieważ Sagrada opowiada o tworzeniu imponujących witraży w tytułowej barcelońskiej katedrze.

Sagrada ma bardzo prostą mechanikę, ale dzięki kilku elementom gra potrafi wycisnąć wiele z szarych komórek. Bardzo łatwo nauczyć się grać, ale już tworzenie perfekcyjnych witraży wymaga sporego główkowania. Za każdym razem gracze losują szablony witraży oraz cele gry i narzędzia pomagające w budowie. W efekcie regrywalność jest ogromna. Każda rozgrywka jest zasadniczo różna.

Nie mogłem pominąć w tym zestawieniu Sagrady, choć ma ona jeden poważny problem. Nakład gry się chwilowo wyczerpał i ciężko ją znaleźć na sklepowych pułkach. Jeżeli się na nią natkniecie to będziecie mieć trafiony prezent na Dzień Matki.

Moja recenzja gry Sagrada

Planszówki na Dzień Matki - top 5


5. Ogródek, czyli sielanka nad stołem


Ogródek jest grą kafelkową mocno inspirowaną kultowym Tetrisem. Produkcja nie należy do najpopularniejszych, ponieważ jest dość melancholijna i spokojna. Na rynku można znaleźć kilka innych bardziej dynamicznych gier wykorzystujących mechanikę układania płytek na wyznaczonych obszarach. Jednak to właśnie ta sielankowość sprawia, że moim zdaniem gra doskonale spisze się jako prezent dla mamy, która na co dzień nie gra w gry planszowe.

Ogródek pozwoli na zrelaksowanie się po pracy. Układanie ogrodów z płytek kwiatów wymaga nieco główkowania, ale w tej grze nikt się nie spieszy. Mamy tu śliczne płytki kwiatów, żetony z kotami i temat kojarzący się z odpoczynkiem. Ogródek może i nie jest najlepszym przedstawicielem gatunku, ale my czasem lubimy oddać się takiej sielance. Tym bardziej, że nie mamy ogrodu, więc przyjemnie zbudować taki tekturowy. Jeżeli Twoja mama nie gra w planszówki to Ogródek może zmienić ten stan rzeczy.

Moja recenzja gry Ogródek

Tak wygląda pięć moich propozycji gier planszowych na Dzień Matki. Mógłbym napisać o jeszcze wielu grach, o których istnieniu wiem, ale skupiłem się na pozycjach z mojej kolekcji. W końcu, jak polecać to coś w co się samemu grało. Jakie gry Ty polecisz na Dzień Matki?